Midtjyllands Avis, 2. september 1993
Kunstner Ginette Wien:
Mine dyr forestiller egentlig ikke dyr
Ophavskvinden til "Miseren" på Adelgade, udstiller på Skanderborg
Rådhus i september. Ginette Wien glæder sig til vise skanderborgenserne,
hvad hun ellers har lavet ud over den 300 kg tunge keramikfigur med
tre sammenfiltrede katte.
Naturligvis vil Ginette Wiens velkendte kattemotiver og andre dyr
også være repræsenteret på udstillingen.
Først for nylig gik det op for hende, at hendes dyremotiver egentlig
aldrig er tænkt som dyr. De beskriver følelser, luner og egenskaber.
"I hvert fald gør de det for mig, og jeg håber, at andre, som
ser udstillingen ind i mellem vil tænke 'nåeh ja, jeg kender også
én, der er sådan'. Dyrene er nemlig menneskelige, det opdagede jeg,
da jeg begyndte at rejse mine katte op på to ben".
Elsker ordspil
At skulpturen i Adelgade kom til at hedde »Miseren« afslører et karakteristisk
træk hos den 33-årige Århus-kunstner. "Jeg kan simpelthen ikke
lade være med at lave ordspil og elsker at gå og bruge underlige ord
til daglig", indrømmer hun smilende.
Akkurat som hun leger med ord, leger hun også med sin kunst. Hun
er meget inspireret af orientalske farver og mønstre og var i 1985
i Ægypten på statsstipendium. I 1991 var hun desuden en måned
i Istanbul. Da hun kom hjem lavede hun "Monument for kærligheden",
der er med på udstillingen.
"Det er en hyldest til orientalsk erotik, der er let, legende,
eksotisk og elegant i stedet for pornografisk. Farverne er varme,
brune, gullige og bronze".
Som så mange af Ginette Wiens skulpturer rummer denne også bevægelse
- blandt andet inspireret af mavedans.
"Bevægelser har altid fascineret mig. Jeg har tegnet utallige
balletdansere og mavedansere og skildret massevis af tilfældige mennesker
på gaden i både ind- og udland, Det er fantastisk at se, hvordan nogle
mennesker bliver smukke i kraft af deres bevægelser". Blandt
de omkring 30 numre på udstillingen hænger to malerier, som betyder
noget ganske særligt for Ginette Wien. "Intimmate Pages"
og "Words in a Small Room". Begge er opkaldt efter musikstykker
og beskriver en klaustrofobisk følelse.
"Det er det eneste, jeg nogensinde har lavet, som ikke forestiller
noget konkret. Men det er noget, jeg vil arbejde videre med".
Malerierne er opkaldt efter musikstykker, Intimmate Pages er af den
tjekkiske komponist Leos Janachek.
Da hun malede de to malerier, boede hun i en trang etværelses-lejlighed,
som hun samtidigt brugte som atelier, men der ligger mere i motivet
end det. Klaustrofobien dækker også over en lejlighedsvis følelse
af, at verden er for lille.
"Pas nu på, jeg mener selvfølgelig ikke, at jeg er for stor
til verden", ler hun. "Maleriet beskriver snarere en trang,
man kan have, til at komme ud af sig selv".
Ginette Wien - 24 65 73 99 - gw@ginettewien.dk
Marselisborg Allé 24 baghuset 8000 Aarhus C